Bildbehandling

Bilderna vi redovisar ska vara bildbehandlade enligt följande moment:
- Kontrast och tonomfång
- Färgkorrektion
- Retusch (t ex, borttagning av damm eller artefakter, skavanker eller annat oönskat.)
- Skärpa
- Oskärpa
- Beskära

- Global korrigering
- Selektiv korrigering

- Justeringslager
- Lagermask

Bild 1a, original
Det här är väl en liten trevlig bil? Jag undrar just hur det skulle se ut...

Bild 1b, original
...om den stod utanför mitt hus istället? Hmmm...

Bild 1, retuscherad
Sådärja. En lagermask och lite pillrande senare så står den där!
Jag var tvungen att spegelvända bilen först, och sen vända tillbaka registreringsskylten. (Men Peugeotloggan är fortfarande åt fel håll...) Skuggorna och ljuset stämde hyfsat, man jag har lagt på lite extra skärpa.

Bild 2, original

Här har jag en härlig, somrig bild av två goda vänner.Skuggorna i ansiktet är för mörka och man ser knappt ansiktsuttrycken, så dem vill jag försöka ljusa upp.

Bild 2, bildbehandlad

Här har jag valt att ljusa upp skuggpartierna i bilden. Jag har också ljusat upp hela bilden ett snäpp, och sedan beskurit den en aning. Nu ser man mycket bättre hur härligt mina vänner har det!

Bild 3, original
Det här är en bild tagen i början av 80-talet i en öken i Kalifornien. Då fotograferade jag nästan bara på dia. Många av dem har börjat bli missfärgade genom åren.
Nu har jag skannat in bilden och ska försöka återställa de ursprungliga färgtonerna.

Bild 3, bildbehandlad
Så här blev bilden.
Jag har använt mig av justeringslager med Mättnad, Nivåer, Färgbalans samt Ljus-kontrast.
Dessutom har jag beskurit bilden för att få bort de svarta kanterna och uppnå en bättre komposition.

Bild 4, original

Jag letade reda på en bild som hade ett konstigt färgstick för att öva mig på det.


Bild 4, bildbehandlad
Jag har först använt justeringslager för Färgbalans, Ljus och kontrast samt Mättnad.
Sedan har jag beskurit bilden för att få bort den trista golvlisten och det geggiga vattnet i vasen.

Bild 5, original
Bilden tagen i skarpt solsken. Djup skugga i halva askfatet och slagskugga av stolpen.

Bild 5, bildbehandlad
Här har jag först kopierat bakgrundslagret. På det har jag klonat bort slagskuggan.
Sen lade jag på ett justeringslager med graderad oskärpa plus en lagermask för att återställa skärpan inuti askfatet.
Ytterligare ett justeringslager med ökat ljus och kontrast samt en lagermask för att enbart skuggan i askfatet skulle påverkas.
Och till sist en lätt beskärning.

Bild 6, original
Bilden tagen hemma i köket med kaklet som bakgrund och befintligt lysrörsljus.

Bild 6, bildbehandlad
Eftersom orkidéer står länge hade den hunnit bli dammig! Jag retuscherade därför bort de värsta dammkornen med klonpenseln.
Jag justerade färgtonen i bilden för att få tillbaka den spröda, vitrosa tonen i blomman.
Sedan skapade jag ett nytt lager, markerade bakgrunden med lasson, och lade svart färg där.
Jag höjde mättnaden en aning och beskar till sist bilden.

Bild 7, original
Här har autovitbalansen inte hängt med, utan bilden är för bruntonad. Detaljerna på strålkastaren går inte heller fram eftersom den blivit för mörk.

Bild 7, bildbehandlad
Jag har först skapat justeringslager för färgbalans och för ljushet/kontrast.
Jag har även klonat bort taklampan. Sist beskar jag bilden.

Bild 8, original
Här har jag "återanvänt" bilden från porträttfotograferingen, men nu har jag lekt ordentligt...

Bild 8, bildbehandlad
Inspirerad av Andy Warhols Marilyn-tavlor har jag lekt med porträttbilden.
Jag har använt justeringslager med funktionen Färgreduktion. Olika inställningar har givit olika färgkombinationer.
För varje ny färg har jag sparat bilden, och sedan satt ihop alla fyra till en större bild.